Hej igen Marknadsavdelningen!
Man tar sig för pannan: Jag kontaktade er nyss med synpunkter på era nyligen publicerade s k "miles"-produkter. Jag radade då upp flera skäl till varför det är ett olämpligt produktnamn.
Då (nyss) trodde jag att hela den internationella Statoil-koncernen hade bytt till detta produktnamn, och den svenska bara "hängt på". Men, så är det ju icke alls! Det hela verkar ju i högsta grad vara ett befängt svenskt påhitt. I Norge och Danmark heter ju produkterna fortfarande Blyfri 95, Blyfri 98 och Diesel!
Om ni nu tvunget ska ändra, så kommer här istället på nytt mitt förslag:
MYCKET SMARTARE TANKA MIL ÄN MILES!
Här är flera skäl till varför: - Mil är kortare och lättare att uttala än Miles: Mil Diesel t ex! - Miles låter i mångas öron löjligt. - Mil finns och används på både norska och svenska! - En mil är bevisligen längre än en mile, nästan 7 gånger! (Det är ju detta som är kärnan i ert budskap, eller ...?) - Ikea har förstått försäljningsvärdet av produktnamn på svenska. De har decennier av erfarenhet. Och håller framgångsrikt fast vid det!
Men Statoil, dåliga beslut kan alltid ändras! (Om det däremot vore ert biobränsle som ni kallade "majs", vore det förstås en annan sak ...) Tacksam för kommentar!
Vänliga hälsningar Bertil Göransson, Västerås
|