Sprakforsvaret
   

Svar till Nikolina Bucht om "The capital of Scandinavia"

Stockholm stad

Nej, Nikolina Bucht, Du har inte besvarat mitt brev.

Fråga ett lyder så här:

Varför väljer representanter för huvudstaden i Sverige, ett land med svenska som officiellt huvudspråk, att kommunicera med svenska medborgare som vill starta företag i Sverige på ett främmande språk, i det här fallet engelska? Svenska har dugt så bra ända sedan landet grundades och är fortfarande det mest gångbara språket. Det är också ett av världens mest talade språk – 90:e plats av 6 000, det är inte pjåkigt.

Om hjälp till nyföretagande är att se som myndighetsutövning, då är ni skyldiga att kommunicera på svenska. Jag bifogar språklagen. Den får ni lov att förhålla er till.

Vad menar ni med Skandinavien?

1. Menas den skandinaviska halvö där hela Sverige och större delen av Norge ligger?
2. Menar ni Sverige, Norge och Danmark?
3. Menar ni Sverige, Norge, Danmark och Finland?

I det första fallet är det en direkt förolämpning mot Norge. För dryga hundra år sedan hade norrmännen tröttnat på svenskarnas (läs stockholmarnas) arrogans och sade upp unionsavtalet den 7 juni 1905. För detta var stockholmarna beredda att gå i krig. Lyckligtvis blev det aldrig av tack vare värmlänningarnas inträde på scenen. Unionsavtalets upplösning signerades i Karlstad den 23 september samma år. Nu är ni där igen och även om inte krig hotar denna gång, så måste en före detta stockholmare bosatt i Karlstad träda in i ett försök att få er att sansa er.

I det andra fallet visar ni prov på ren okunskap. Ingenstans i Sverige finns en så urban stad som Köpenhamn med sitt rika utbud av gallerier och museer, matkultur, musikkultur med mera som överstiger vad Stockholm har att erbjuda.

I det tredje fallet var det just en stockholmare, som i ett teatralt initierat krig slarvade bort halva landet efter att Finland hade varit en naturlig del av Sverige i flera hundra år. Nu har det gått så lång tid att jag är övertygad om att finländarna på inget vis vill styras av Sverige. De ser helt enkelt påståendet om att Stockholm är deras huvudstad som direkt löjligt.  

Att utarbeta en kampanjstrategi   

Jag är personligen bekant med några av era auktoriserade guider. Att de förväntas presenteras Stockholm som Skandinaviens huvudstad uppfattar de som direkt pinsamt. Det är de knappast ensamma om bland ert fotfolk.

Vad är Stockholm för dem som reser dit, vilket det nu är i affärer, turistresor eller annat? I första hand är Stockholm de människor de möter. Då talar jag inte enbart om turistguider utan om alla de får kontakt med.

Därför ska man innan man sparkar igång en kampanj se till att fotfolket får ett mycket stort inflytande över hur den utformas. Att ni inte har gjort så är så uppenbart det kan vara. Istället är den toppstyrd med en engelsman i spetsen, som trots att han är bosatt i Sverige sedan tjugo år tillbaka vägrar att tala svenska med svensk press. Att ni inte inser att det handlar om makt – språkets makt. Ni har bedårats av någon som behärskar engelska bättre än ni själva och därför gått med på dumheterna. Det hade aldrig hänt om ni arbetat med ert eget modersmål – svenska.


Citat:

"Jag vill ännu en gång tacka dig för dina synpunkter. Alla idéer, tankar och förslag är mer än välkomna. "

Det låter något, det! Ni har fått massor av synpunkter från Köpenhamn, Oslo, Helsingfors och andra håll. Den enda reaktion jag känner till ifrån er sida är att ni har den bestämda uppfattningen att det är fel på kritikerna – inte att de faktiskt har rätt i sin kritik. Om ni inte lägger ner hela kampanjen kan jag inte göra annat än att konstatera att några ord ska läggas till i slagordet.

Stockholm the Capital of Scandinavia of capital arrogance – det vill säga – Stockholm det kapitala högmodets huvudstad i Skandinavien.


Gunnar Lund

12/11 2011