Inledning: språkförsvar, ja, men "anfall är bästa försvar"
- svenskans framtid och utveckling
Kort presentation av mig och anledningen till mitt engagemang
- uppsatsen / undersökningen jag skriver på (nu klar)
- diskussioner med elever
- Engelska skolans etablering, en djävulsk kombination med en egentlig önskan om disciplin i
skolarbetet
Allmänna synpunkter:
- det krävs opinionsbildning!
- språkval är aldrig enbart en funktionell fråga, för i så fall kan vi byta språk i morgon
- därför: gärna förnuftsargument i frågan, men inte glömma känsloargumenten! (svenskan är vacker, ordrik, modersmål o.s.v, och därför inte utbytbar)
- svenskämnets ställning
- språkbehärskning tar tid
- grundproblemet: den minst språkkunniges språk avgör i flerspråkiga sammanhang
- man vill få oss att tro att svenskan inte duger för t.ex i forskning, i media
- inkluderande och exkluderande nationalism; man har rätt att vara nationell!
- ingen språkfientlighet, tvärtom mångspråksfrämjande
- ingen "språkriktighetspolis"
Kort beskrivning av situationen i skolan och i medieutbudet
- kontakter med Skolverket
- språkneutrala betygskriterier?
- ingen överblick och statistik över skolor med undervisning på engelska
- kontakter med film- och TV-företag
- ingen språkstatistik förs!
Vad händer inte om propositionen går igenom?
- fortsatt svårt att välja svenskan i valsituationer
- ingen parallellspråklighet vid namngivning
- fortsatt påbud uppifrån om skolor och högskolekurser på engelska
Våga diskutera kvoter/gränser och sanktioner, med exempel
- andra språklagar
- varför tro på lagars verkan, men ej i detta fall?
- behov av att fastställa villkor, lägsta åldersgränser och tidsomfattning för skolor
- behov av språkstatistik i media för sändningskrav
Avslutning: en vision av det gemensamma arbetet
- många gräsrötter som reagerar / ifrågasätter (jfr Verein Deutsche Sprache i Tyskland)
- Nätverket är en inspirationskälla och "stötta"
- regelbundna seminarier som mötesmöjlighet
- om många gör litet överallt i landet blir det en stor effekt
- arbetsuppgifter / intresseområden bland de församlade, att "gräva" i och ifrågasätta "självklarheter":
- skola: Skolverket, remissvar, ingen överblick, gamla uppgifter
- universitet: Högskoleverket; undervisningens omfattning o. principer; syfte - mottagare
- media: kolla omfattning, främja en svensk hemmamarknad
- förvaltning: svar på engelska? dokument på engelska?
- företag: kräva att bli bemött på svenska - engelska är ingen "plikt" i Sverige
- konsumenträtt: t.ex dataområdet
- vi har en styrka i Sverige som engelskspråkiga inte har: vi kan svenska - och hygglig engelska!
Olle Käll
(Seminariet "Svenskans ställning - idag och i framtiden" den 13/11 2005)
Åter till "Bara på Språkförsvaret"