(Brevväxlingen läses nedifrån och upp)
----- Original Message -----
From: Carl Michael Bergman
To: Olle Käll
Sent: Monday, April 10, 2006 9:13 AM
Subject: Hej Olle, tack för din fråga.
Det är första gången vi fått den här frågan på över 10 år och jag tror att det beror på att 98 % av våra kunder har sin verksamhet utanför Sverige och att vår verksamhet går ut på att genomföra internationella marknadsanalyser för bolag som har sina huvudkontor i andra länder såsom t ex London, Paris, Hong Kong, Rom, Berlin etc. och som har engelska som koncernspråk. Vi har valt att vara lite kostnadseffektiva (vilket vi även är för våra kunder) när vi valt att fokusera vår tid på ett språk, i det här fallet engelska i vår marknadskommunikation. Jag hoppas innerligt att du förstår vårt motiv. Om du behöver information på svenska så tveka inte att höra av dig via e-post till mig så ska vi självfallet se till att du får all relevant information du behöver på svenska.
Med vänliga hälsningar,
Carl Michael Bergman
CEO
Opticom International Research AB
Grev Turegatan 30
SE-114 38 Stockholm
SWEDEN
Direct: +46(0)8-50 30 90 02
Fax: +46(0)8-50 30 90 01
Switch: +46-(0)8-50 30 90 00
Mobile: +46-(0)708-39 90 02
E-mail: [email protected]
Web-site: www.opticom.se
Från: Olle Käll [mailto:[email protected]]
Skickat: den 9 april 2006 23:36
Till: info
Ämne: Varför ingen enda svenska på Opticoms hemsida?
Hej!
Varför i all fridens namn har ni som företag stationerat i Sverige (och med huvudkontor i Stockholm, som jag förstår) inte ett enda ord på svenska på er hemsida? Det är naturligtvis fullt tillåtet att helt byta språk, men jag är bara nyfiken på varför? Är svenskan helt ute i affärssammanhang?
Med vänliga hälsningar
Olle Käll (som ville veta mer om er på er hemsida, men fick problem)
Gävle
Tillbaka till Brevarkivet