Svar till Per-Owe Albinsson, Ordet 20.1
Tack för Din insändare, som jag tyckte satte sökarljuset på en viktig företeelse. Hur ofta har jag inte tänkt på att om inte vårt språk passar er, så behöver heller inte våra pengar passa. Då får affärerna i fråga vända sig till de relativt få kunder som har engelska som kommunikationsspråk.
Det är tydligt att det är de stora företagens reklamknuttar (och –knuttor) som är så inställda på att ta över Amerikas språk och seder, och därför bara använder engelska språket – även för ord och uttryck som finns i vårt eget språk.
Men det är verkligen inte bara handelns folk som syndar i detta hänseende. Jag var på Malmöoperan i söndags och såg den alldeles fantastiska uppsättningen av Faust och så är långt är allt gott och väl, men föreställ er min besvikelse, när rollistan med alla medverkande och specialister visades på – engelska!
Hela salongen var full av skattebetalande skåningar (med undantag av en del danska besökare). I våra skatter betalar vi till Region Skåne, som ansvarar för vår opera. Även här tycker jag att om inte vårt språk passar er, så behöver heller inte våra (skatte)pengar passa. Jag upplevde det som ett hån.
Stig Lomholt
|