Dnr 3374/09
Till: [email protected]
Hej,
Tack för ditt brev.
Vi förstår att det för många svenskar känns både löjligt och obegripligt att staden ibland använder engelska i sin kommunikation. Samtidigt så tror jag att det är bra att Stockholm bygger sitt varumärke och försöker locka nya besökare och företag till regionen.
Stockholm Business Region och Stockholm - The Capital of Scandinavia är varumärken som lanserats för att locka nya företag och besökare till Stockholm. Då en slogan nog bör vara begränsad till ett språk och engelska är det mest gångbara språket internationellt var det engelska som användes.
SBR är däremot en tillgång både för företag som vill etablera sig i Sverige och för företag som redan är verksamma i Stockholmsregionen. Därför stämmer det att majoriteten av deras kontakter är med svenska företag. Dock är det inte de företag som redan etablerat sig i Stockholmsregionen som varumärket riktar sig mot.
Information bör däremot vara flerspråkig och är det i mångt och mycket. Jag håller med er om att stadens hemsida borde vara tillgänglig på fler språk än svenska och engelska och vi ska se vad man kan göra på det området. www.stockholmtown.com, där man hittar information som turist eller tillfällig besökare av staden är dock tillgänglig på ryska, italienska, tyska, franska, finska och spanska.
Med vänliga hälsningar,
Roger Mogert oppositionsborgarråd (s)
|