Sprakforsvaret
   

Svar från Nordea 18/4 2010

 

1. Har ert företag medvetet och systematiskt diskuterat språkfrågor, exempelvis förhållandet mellan svenskan och engelskan i reklamen? Eller gör ni uteslutande kommersiella överväganden?

Svar: Eftersom vi är en flerspråkig koncern med engelska som gemensamt arbetsspråk diskuterar vi ständigt språkfrågor. Men när det gäller reklam och annan extern kommunikation är det målgruppens språk som gäller. All vår reklam i Sverige görs självfallet på svenska och det finns ingen motsättning till kommersiella överväganden. Vi kan möjligen använda enstaka ord och uttryck på engelska.

2. a) På senare år tycks andelen reklam på engelska ökat markant i Sverige.  Anser ni att denna observation stämmer?

Svar: Ja, men inte så markant utan mest för enstaka ord och fraser.

b) Om denna observation stämmer, gäller den även för ert företag?

Svar: Det kan hända att vi använder enstaka engelska ord, men ytterst sparsamt. Eftersom det engelska språket och engelska uttryck dominerar finansbranschen, är det en ständig utmaning att finna adekvata uttryck på svenska.

3. Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på? Går det att analysera denna utveckling?

Svar: Det är svårt att säga, men internet, musik, dataspel och filmer spelar säkert roll. Det är möjligt att det går att analysera en sådan utveckling, men det överlåter vi åt språkvetarna.

4. a) Har ni en egen reklamavdelning eller utformas reklamen i samarbete med en reklambyrå?

Svar: Vi har egen reklamavdelning men samarbetar också med reklambyråer.

b) Om det kommer på tal att engelska ska användas som reklamspråk, kommer det slutgiltiga beslutet att vara avhängigt redan företagna marknadsundersökningar eller låter ni genomföra en ny sådan för den aktuella produkten eller den aktuella målgruppen? 

Svar: Det har ännu inte kommit på tal. Vi gör marknadsundersökningar inför kampanjer, men har inte gjort någon med utgångspunkt från om engelska. Vi utgår från språket i det land reklamen ska användas eftersom vi är ett kommersiellt företag som vill få ut största möjliga effekt.

c) Har ni vid något tillfälle beställt en dylik marknadsundersökning? När, vilken och med vilket resultat?

Svar: Nej.

5. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med reklambyrån, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller reklambyrån?

Svar: Den frågan har inte varit uppe eftersom de byråer vi arbetar med är på det klara med vår inställning.

b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?

6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?

Hälsningar Claes

Claes Tell
Marknadsdirektör Nordea Sverige