MRM Starkys svar på Språkförsvarets frågor till kommunikationsbyråer i Sverige
1. På senare år tycks andelen reklam på engelska ha ökat markant i Sverige. a) Anser ni att denna observation stämmer?
Svar: Ja.
b) Har andelen reklam på engelska ökat även för er byrå specifikt? Motivera gärna svaren!
Svar: Andelen reklam på engelska för den svenska marknaden har ej ökat däremot andelen reklam på engelska för engelskspråkiga (internationella) målgrupper.
2. a) Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på?
Svar: Se ovan.
b) Går det att analysera denna utveckling?
Svar: Vet ej.
3. a) Finns det marknadsundersökningar som visar att ett företag säljer bättre, generellt eller till en viss målgrupp som ungdomar, om reklamspråket är engelska i stället för svenska? Vilka och med vilket resultat?
Svar: Vet ej.
b) Har ni vid något tillfälle genomfört en dylik marknadsundersökning? Med vilket resultat?
Svar: Ej genomfört.
4. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med klienten, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller klienten?
Svar: Frågan brukar inte komma upp.
5. Skulle ni vilja påstå att ni har en medveten hållning när det gäller språkval? Eller menar ni att språkfrågan är irrelevant i fråga om marknadsföring?
Svar: Vi har en medveten hållning då språkvalet är en stor del av den varumärkesidentitet vi vill förmedla.
Johan Blomström
Johan Blomström Executive Creative Director MRM Starsky Grev Turegatan 11A, Box 5379 102 49 Stockholm mrmstarsky.se
20/4 2010
|