Sprakforsvaret
   

Svar från Hilanders 22/4 2010

 

1. På senare år tycks andelen reklam på engelska ha ökat markant i Sverige.
a) Anser ni att denna observation stämmer? 

Svar: Ja, mot konsument.


b) Har andelen reklam på engelska ökat även för er byrå specifikt? Motivera gärna svaren!

Svar: Nej, inte nämnvärt.

2. a) Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på?

Svar: Den allt mer naturliga kopplingen till engelskan i det dagliga.


b) Går det att analysera denna utveckling?

3. a) Finns det marknadsundersökningar som visar att ett företag säljer bättre, generellt eller till en viss målgrupp som ungdomar, om reklamspråket är engelska i stället för svenska? Vilka och med vilket resultat?

Svar: Nej, inte av mig kända.


b) Har ni vid något tillfälle genomfört en dylik marknadsundersökning? Med vilket resultat?

Svar: Nej.

4. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med klienten, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller klienten?

Svar: Klienten gör det i så fall.


b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?

Svar: Går ej att urskilja.

5. Skulle ni vilja påstå att ni har en medveten hållning när det gäller språkval? Eller menar ni att språkfrågan är irrelevant i fråga om marknadsföring?

Svar: Vi anser att man ska uppträda som nationell aktör på varje marknad.

6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?

Svar: Nej.

Med bästa hälsningar

Hilanders AB

Ulf Strömqvist

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ULF STRÖMQVIST | VD/Strateg |  HILANDERS  |  P.O. Box 49 | 201 20 Malmö  |  www.hilanders.se

 

22/4 20110