Från: Borelius Jonas Skickat: den 3 maj 2011 Till: [email protected]; [email protected] Ämne: Nonchalant reklam på engelska Hej på er! Varför är er senaste reklamfilm på engelska? Jag vet inte om er reklambyrå har lurat i er att försäljningen i Sverige kommer att öka om reklamen sker på engelska. Mig veterligt finns det inga undersökningar som tyder på att så skulle vara fallet. Den enda undersökning jag har hört talas om är en holländsk där man kunde visa att reklam på engelska gav sämre resultat än motsvarande på holländska. Jag vet att ni har försäljning i många andra länder och säkert använder reklamfilmen även där men att köra den i Sverige tycker jag är otroligt okänsligt när det gäller denna produkt. Falu rödfärg är ett stycke svensk kulturhistoria som tillverkas av världens äldsta aktiebolag och borde inte bli behandlad som en amerikansk dussinvara! Det finns flera andra aspekter på detta också. T. ex. att det är väldigt nonchalant mot alla de svenskar som inte behärskar engelska så bra och att ni inte textar på svenska vad killen säger är anmärkningsvärt. Med vänlig hälsning Jonas Borelius
|