(Brevväxlingen läses nedifrån och upp)
Från: Johan Hedihn Skickat: den 26 maj 2011 10:03 Till: Borelius Jonas; Marcus Boström Ämne: SV: Nonchalant tv-reklam
Tack Jan för dina åsikter. Det är faktiskt inte bara reklambyråns idéer. Vi gillar den skarpt själva, även alla de som vi har haft som referenser i olika åldrar och kön. Dessutom skall filmen få mottagarna att vakna till. Och det visar ju att vår reklamen fungerar eftersom du reagerar! Vi har ju en hemsida också där allt är på svenska.
Mycket välkommen i sommar så får jag bjuda på en glass.
Sommarlandshälsningar Johan Hedihn VD Skara Sommarland Nöjes AB
Från: Borelius Jonas Skickat: den 25 maj 2011 23:22 Till: Johan Hedihn; Marcus Boström Ämne: Nonchalant tv-reklam Hej på er! Varför kör ni tv-reklam på engelska? Jag vet inte om er reklambyrå har lurat i er att antalet besökare på Skara sommarland kommer att öka om reklamen sker på engelska. Mig veterligt finns det inga undersökningar som tyder på att engelskspråkig reklam i Sverige skulle sälja bättre. Den enda undersökning jag har hört talas om är en holländsk där man kunde visa att reklam på engelska gav sämre resultat än motsvarande på holländska. Eller är det för att vara bussig om någon utländsk turist mot förmodan skulle titta på svensk tv? Kan det vara så att ni egentligen inte är ute efter att ge information om Skara sommarland, för i så fall hade ni väl åtminstone textat på svenska? Det kanske i stället är så att ni vill att man ska få en känsla av Amerika när man tänker på Skara sommarland? Språkvalet förbryllar verkligen! Hur som helst är det ganska nonchalant mot de svenskar som inte är så duktiga på engelska. Med vänlig hälsning Jonas Borelius Lidingö 25/5 2011
|