Enligt nätverket Språkförsvaret tycks andelen reklam på engelska i Sverige ha ökat markant de två senaste decennierna. Eftersom vi ville ta reda på varför denna utveckling har ägt rum och vilka som är drivkrafterna, skickade medlemmar i nätverket med början den 20/3 2010 ut rundbrev till ett urval svenska företag – se också följebrev - och kommunikationsbyråer – se också följebrev Språkförsvaret är intresserat av företagens och reklambranschens egen uppfattning och av att veta hur det verkligen förhåller sig.
Frågorna skiljer sig marginellt – de till företagen hittar du här och frågorna till reklambranschen här Svaren publicerades successivt i denna sektion allteftersom de inflöt, kanske med en viss eftersläpning. De sorterades kronologiskt och stigande, d.v.s. det tidigaste svaret ligger längst ner.
När du läser svaren, måste du i vissa fall antingen ha våra frågor i minnet eller ha skrivit ut dem separat. Företagens telefonnummer och e-postadresser har avlägsnats från svaren av lämplighetsskäl.