Sprakforsvaret
   

Engelska i reklamen - kampanj 2010

Enligt nätverket Språkförsvaret tycks andelen reklam på engelska i Sverige ha ökat markant de två senaste decennierna. Eftersom vi ville ta reda på varför denna utveckling har ägt rum och vilka som är drivkrafterna, skickade medlemmar i nätverket med början den 20/3 2010 ut rundbrev till ett urval svenska företag – se också följebrev - och kommunikationsbyråer  – se också följebrev Språkförsvaret är intresserat av företagens och reklambranschens egen uppfattning och av att veta hur det verkligen förhåller sig.

Frågorna skiljer sig marginellt – de till företagen hittar du här och frågorna till reklambranschen här Svaren publicerades successivt i denna sektion allteftersom de inflöt, kanske med en viss eftersläpning. De sorterades kronologiskt och stigande, d.v.s. det tidigaste svaret ligger längst ner.

När du läser svaren, måste du i vissa fall antingen ha våra frågor i minnet eller ha skrivit ut dem separat.  Företagens telefonnummer och e-postadresser har avlägsnats från svaren av lämplighetsskäl.


 

Sammanställning av annonsörernas svar på Språkförsvarets frågor av den 21/3 2010 - 21/5 2010

Sammanställning av svaren på Språkförsvarets frågor av den 20/3 2010 till kommunikationsbyråer i Sverige - 21/5 2010

Svar från KappAhl - 3/5 2010

Svar från TeliaSonera - 27/4

Svar från Volvo Personbilar AB - 25/4 2010

Svar från Hilanders - 22/4 2010

Svar från PS Communication - 21/4 2010

Svar från MRM Starsky - 20/4 2010

Svar från Tamro AB - 20/4 2010

Svar från Nordea - 18/4 2010

Svar från Sony Ericsson - 16/4 2010

Svar från AB Storstockholms Lokaltrafik - 13/4 2010

Svar från Vattenfall AB - 12/4 2010

Svar från ICA Sverige AB - 29/3 2010

Svar från Svevia - 29/3 2010

Svar från Preem - 29/3 2010

Svar från Lindex - 24/3 2010

Svar från Hennes & Mauritz - 23/3 2010

Svar från webbyrån Zooma - 22/3 2010

Svar från Investor AB - 22/3

Svar från PR/IR-byrån Hallvarsson & Halvarsson - 20/3 2010

 

(Denna sektion uppdaterades senast den 21/5 2010)